eISSN: 2300-6722
ISSN: 1899-1874
Medical Studies/Studia Medyczne
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Opłaty publikacyjne Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online

Zasady publikacji prac



Cel i zakres tematyczny czasopisma

Kwartalnik „Medical Studies/Studia Medyczne” ma na celu publikowanie prac oryginalnych, opartych na dowodach wynikających z badań i prac poglądowych będących przedmiotem zainteresowania klinicystów i badaczy z dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w dyscyplinach: biologii medycznej, nauk farmaceutycznych, nauk medycznych, nauk o kulturze fizycznej i nauk o zdrowiu oraz z obszarów pokrewnych: psychologii zdrowia, etyki, prawa, historii medycyny.

Wszystkie prace oryginalne muszą spełniać wymogi Deklaracji Helsińskiej z 1989 r. W uzasadnionych przypadkach musi być załączona informacja o zgodzie Komisji Bioetycznej na przeprowadzenie badania lub przesłanie odpowiedniej dokumentacji. W pracach oryginalnych obowiązuje zakaz podawania danych personalnych, chyba że chory wyraża na to świadomą zgodę, np. publikowanie zdjęć.

Przygotowanie manuskryptu (maszynopisu)

Maszynopis pracy powinien być przygotowany w formacie A4. Tekst pisany czcionką 12 pkt, z zachowaniem marginesów: górny i dolny – po 2 cm, lewy – 3 cm, prawy – 4 cm. Na kartce wydruku powinno być ok. 30 wierszy, w każdym wierszu ok. 60 znaków, licząc łącznie z odstępami między wyrazami (interlinia) – przynajmniej 24 pkt.

Strona tytułowa

• Tytuł pracy (w języku polskim i angielskim).

• Imię (imiona) i nazwisko(a) autora(ów).

• Instytucja(e), z której pochodzi praca.

Streszczenie (w języku polskim i angielskim) dla prac oryginalnych od 200 do 250 słów w układzie: cel pracy, materiał i metody, wyniki i wnioski, dla prac poglądowych do 200 słów bez podziału na sekcje.

Słowa kluczowe. 3–5 terminów indeksujących lub słów kluczowych (w języku polskim i angielskim) opisujących przedmiot pracy (jeśli to możliwe – zgodnie z Index Medicus Medical Subject Headings – MESH).

Tekst pracy. W zależności od rodzaju praca powinna być podzielona na:

– praca oryginalna – wstęp (wprowadzenie do zagadnienia, opis problemu i założenia), cel(e) pracy, materiał i metody (opis projektu badania naukowego, miejsca), wyniki (o ile jest to możliwe, mogą być częściowo przedstawione w układzie tabelarycznym), omówienie (na tle aktualnego piśmiennictwa) i wnioski (nie powinny być powtórzeniem wyników pracy);

– praca poglądowa – wstęp, rozwinięcie omawianego tematu (problemu), wnioski, piśmiennictwo;

Objętość pracy oryginalnej nie powinna przekraczać 12 stron maszynopisu znormalizowanego/ 22 000 znaków a pracy poglądowej 16 stron/28 000 znaków, łącznie z piśmiennictwem. W niektórych przypadkach prace mogą przekraczać limit objętości za zgodą Komitetu Redakcyjnego.

Skróty stosowane w tekście należy zawsze objaśniać przy pierwszym wystąpieniu terminu, nie należy stosować skrótów w tytule pracy. Określenia statystyczne, skróty i symbole powinny być jasno zdefiniowane.

Niezależnie od tematyki w tekście należy używać międzynarodowych nazw leków.

Wyniki badań laboratoryjnych oraz odpowiednie normy i odchylenia standardowe powinny być wyrażone w jednostkach przyjętych przez Międzynarodowy Układ Miar SI.

Tabele należy przygotować w formacie A4. Wszystkie użyte skróty wymagają wyjaśnienia pod tabelą. Tabele powinny być ponumerowane cyframi arabskimi.

Ryciny powinny zostać wykonane techniką komputerową, w programie Microsoft Excel lub w Wordzie, w wersji czarno-białej. Wszystkie użyte skróty wymagają każdorazowo wyjaśnienia pod ryciną. Ryciny należy ponumerować cyframi arabskimi.

Zdjęcia (w rozdzielczości nadającej się do druku: 300 dpi) powinny tworzyć osobne zbiory – zalecane formaty: *.tif, *.jpg.

Podziękowania. Dotyczą osób lub instytucji, które przyczyniły się do powstania pracy, w tym źródła finansowe, dzięki którym powstała praca. Osoby wymienione w podziękowaniach muszą dać zgodę na ujawnienie swojego nazwiska. Uzyskanie zgody należy do autorów.

„Piśmiennictwo powinno być umieszczone na końcu pracy – pisane taką samą czcionką jak tekst. Układ piśmiennictwa musi być zgodny ze standardem Vancouver (autor-numer) wg kolejności cytowania w pracy.

Należy uwzględnić nazwisko, pierwsze litery imion, tytuł pracy, skrót tytułu czasopisma bez kropek (zgodny z aktualną listą czasopism indeksowanych w Index Medicus NLM, dostępną pod adresem https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog?Db=journals&Cmd=DetailsSearch&Term=currentlyindexed%5BAll%5D),rok, tom i strony początkową i końcową.

Wymagane jest podanie wszystkich autorów pracy.

W pracach oryginalnych i poglądowych należy uwzględnić do 40 pozycji.

Każdą publikację należy umieszczać od nowego wiersza, a numer pozycji podawać w nawiasach kwadratowych.

Przykłady prawidłowego zapisu piśmiennictwa, zgodne z konwencją Vancouver/ICMJE, stosowaną przez MEDLINE: https://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html

Artykuł:
Vant RM, Vrijland WW, Lange JF, Hop WC, Jeekel J, Bonjer HJ. Mesh repair of incisional hernia: comparison of laparoscopic and open repair. Eur J Surg. 2002;168:684-689.

Książka
:
Hawking SW. A Brief History of Time: From the Big Bang to Black Holes. New York: Bantam Books; 1988.

Rozdział w książce:
Bron JD. Early events in the infection of the arthopod gut by pathogenic insect viruses. In: Maramorosch K, Shope RE, editors. Invertebrate Immunity. New York, San Francisco, Londyn: Academic Press; 1976. p. 80-111.

Orkiszewska A. Badania u chorych chirurgicznych. W: Rowiński W, Dziak A, red. Chirurgia dla pielęgniarek. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL: 1999; 4: s. 48-72.

Odnośniki do publikacji internetowych są dopuszczalne jedynie w sytuacji braku adekwatnych danych w literaturze opublikowanej drukiem.

Badania kliniczne

Studia Medyczne jest publikowany zgodnie z zasadami i zaleceniami ICMJE. ICMJE wymaga – i zaleca, aby wszyscy redaktorzy czasopism medycznych wymagali – rejestracji badań klinicznych w publicznym rejestrze badań w momencie lub przed rejestracją pierwszego pacjenta jako warunku publikacji artykułu.

ICMJE definiuje badanie kliniczne jako każdy projekt badawczy, który prospektywnie przypisuje osoby lub grupę osób do interwencji, z równoległymi grupami porównawczymi lub kontrolnymi lub bez nich, w celu zbadania związku między interwencją związaną ze zdrowiem a wynikiem zdrowotnym. Interwencje związane ze zdrowiem to interwencje stosowane w celu modyfikacji wyników biomedycznych lub związanych ze zdrowiem; przykłady obejmują leki, zabiegi chirurgiczne, urządzenia, terapie behawioralne, programy edukacyjne, interwencje dietetyczne, interwencje poprawiające jakość i zmiany w procesie opieki. Wyniki zdrowotne to wszelkie pomiary biomedyczne lub związane ze zdrowiem uzyskane u pacjentów lub uczestników, w tym pomiary farmakokinetyczne i zdarzenia niepożądane.

ICMJE akceptuje publicznie dostępną rejestrację w każdym rejestrze, który jest głównym rejestrem Międzynarodowej Platformy Rejestru Badań Klinicznych WHO (ICTRP), który zawiera minimalny akceptowalny 24-elementowy zestaw danych rejestracyjnych badania lub w ClinicalTrials.gov, który jest dostawcą danych dla WHO ICTRP.

Zgodnie z zaleceniami ICMJE Redakcja Studia Medyczne wymagać od autorów podania przy składaniu artykułu do publikacji wszystkich niezbędnych informacji dotyczących zarejestrowanego badania: nazwy rejestru, Identyfikatora Głównego, Tytułu Publicznego, Daty Rejestracji. Dane podane przez autora są weryfikowane przez redakcję.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj www.icmje.org/recommendations/browse/publishing-and-editorial-issues/clinical-trial-registration.html

Źródło: ICMJE, Clinical Trials, www.icmje.org/recommendations/browse/publishing-and-editorial-issues/clinical-trial-registration.html

Adres do korespondencji. Na końcu pracy musi być zamieszczony adres autora oraz nr telefonu, faksu, e-mail.
Oświadczenie.
Do pracy należy dołączyć oświadczenie, że nie była publikowana i że nie została złożona do druku w innym czasopiśmie oraz że autor wyraża zgodę na opublikowanie pracy w Internecie.

Odpowiedzialność prawną i merytoryczną za nieprawidłowości związane z przygotowaniem pracy ponoszą wszyscy autorzy w równym stopniu.

Proces recenzowania

Wszystkie prace są recenzowane zgodnie ze współczesnymi wymogami oceny tego typu opracowań. Prace są oceniane przez recenzentów anonimowo, a autor otrzymuje z redakcji zawiadomienie o przyjęciu lub odrzuceniu pracy. Autor może podać nazwiska osób, które (jego zdaniem) nie powinny opiniować artykułu. Korekty tekstu dokonuje pierwszy autor lub jeden ze współautorów. Prace niezakwalifikowane do druku Redakcja zwraca jedynie na żądanie.

Uwagi recenzenckie sporządzają specjaliści w danej dziedzinie tematycznej na zasadzie double blind review, co oznacza, że recenzent i autor nie znają swojej tożsamości. Prace przesłane do redaktora podlegają ocenie co najmniej dwóch recenzentów. Redaktorzy wybierają recenzentów na podstawie tematyki przedstawionej w artykule przesłanym do publikacji.

Szczegółowe zasady recenzowania prac przedstawiono także na stronie internetowej czasopisma (http:/spartanska.pl w zakładce Pion Naukowy/Redakcja Reumatologii) – zasady te są zgodne z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (https://www.gov.pl/web/science/ministry1 ). Dodatkowe zaktualizowane wytyczne są dostępne pod adresem: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7944958/.

Wszystkim recenzentom oferuje się opcję automatycznego uznania osiągnięć recenzenta przez Web of Science Reviewer Recognition Service (dawniej Publons crediting; https://publons.com/wos-op/).

• Wydawca nabywa na zasadzie wyłączności ogół praw autorskich do wydrukowanych prac, w tym prawo do wydawania drukiem, na nośnikach elektronicznych i innych oraz w Internecie.


Opłata za publikację artykułu w czasopiśmie

Szczegółowe informacje są dostępne tutaj "Article Processing Charge (APC)"


Oświadczenie Autorów:

Authors Statement - Medical Studies-1.pdf


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.